onsdag, juli 30, 2008

La bonan lingvon!

Nu har jag varit har i ungern sen i fredags, och pratat esperanto med trevliga manniskor, skona kvinnor och allmant folk.
Den borjar komma sa smatt, esperantokunskapen, men jag ar definitivt inte i nagot tillstand av att kunna prata flytande an.
Nar jag satt pa tagstationen till szombathely (uttalas "sombathej"), insag jag att folket runtomkring mig var precis som i sverige, forutom att de rakade prata ett annat sprak! Kanske inte sa markvardigt, men det ar anda nagot som man inte riktigt forstar innan man gor det...
Kanslan har pa konventet ar att alla egentligen pratar svenska (vilket verkar vara min hjarnas definition av att prata samma sprak), fast vi pratar esperanto iaf, liksom bara pa skoj...
Det ar en del folk som "krokodilar", dvs pratar pa sina respektive modersmal, men det far man ta... De lar sig nog sa smaningom.
Jag har hitintills bara sett tva afrikaner (fran "bogolando", fransktalande), och bara en utav dem kunde tala esperanto... Forovrigt finns har 9 Japaner, 1 korean, 2 vietnameser, ett gang fransoser (en riktigt sot), ett fett gang slaver fran olika lander, katalaner (esperantister erkanner tydligen katalanien som ett eget land), spanjorer, nan mexikan, britter, daner, norrman, islandare, tyskar (en sot tyska, vars namn jag tyvarr glomt...), matematiker, sprakvetare, programmerare, sportintresserade, festmanniskor, och sa vidare, och sa vidare...
Tydligen var vi 64 personer (av c:a 400) som var pa IJK for forsta gangen nar vi kollade igarkvall efter att ha fatt se smakprov pa diverse kampsporter (aikido, nan mer japansk och kickboxning) (kvallen innan var det en helt enormt bra dansuppvisning, foljt av ett lika bra korridorsdisko (min troja gick att vrida ur efterat!)). Tydligen ar jag inte ensam... :)
Pa det hela taget har jag det ratt underbart har, trots varmen (som faktiskt lyckats ge mig en solbranna nu! (glomde solkramen den forsta "exkursionen").
Har lart mig runt 10 nya ord pa esperanto, och glomt bort runt halften av dem igen. (Bland annat ordet for "lyssna". Tur jag kan ordet for "höra")
Idag ar det exkursionsdag. Exkursionerna kostar pengar, och jag kanner att jag kan behova en dag da jag tar det lugnt, sover ut och bloggar, sa jag sparar mina pengar sa jag kanske har rad att aka pa "la esperanta kultura festivalo" i danmark den 7/7 2009! Dit skulle jag till och med kunna ta med mig fiolen... :)

Inga kommentarer: