onsdag, februari 22, 2012

Trött lingvist

Idag vaknade jag runt 6, efter att ha somnat nån gång efter 24.
Hyfsat trött, med andra ord, är jag.
Lite gött vore det att spela nåt spel, fast det kanske inte är den bästa idén riktigt än, om hjärnan skall återställa sina dopaminnivåer.
Har förövrigt i första hand haft "cravings"/åtrå efter spel, inte efter porr, sen det här började.
Förutom igår kväll, då mina nedre regioner satte igång att tala om för mig att de fanns.
Fick ett tillfälle att försöka kanalisera upp energin nån annanstans, vilket var en intressant övning. Försökte föra över energin hela vägen från snopp till huvud. Kom inte längre än till magen, och fick ont i magen utav övningen. Skumt, men lite kul.

På tal om snopp, så verkar det som att samtliga swahiliord för det manliga könsorganet är vulgära, om de inte är en omskrivning av något annat. I listan jag såg fanns c:a 8 ord som alla översattes med "penis (vulgar)", och sen fanns det "upprest träd" och lite andra målande omskrivningar som tydligen inte var det.
Vet inte vad det säger om människor, samhällen och beteenden i stort, men jag kan tänka mig att "oskyldiga" ord blir "vulgära" efter att tiden går om de behandlar kön. Åtminstone sålänge samhället försöker dölja det. (Mer nudism åt folket!)
"Röv" härstammar exempelvis från "reva", och känns som en typisk omskrivning för att inte trampa nån på tårna.
Likaså "fitta", som liksom "fittja" har med träskmark att göra.

Det är väl sånt här, förutom uttalet, som är det krångliga med att lära sig nya språk. Ord betyder inte bara objekt, utan kultur. Skillnaden på "snopp", "kuk", "penis" och de andra, är ju inte vad de beskriver, utan ur vilket socialt kontext det beskrivs. Något som ju till exempel inte alls stod med i swahiliordlistan jag tittade på.

Extra kul kan det bli när ord lämnar rester efter sig, men själv förändras. Jag älskar ordet "oomkullrunkelig", exempelvis. Oo-ord (och o-ord) är rätt roliga överlag, speciellt om man tar bort första o:et och försöker tolka resultatet som motsatsen till originalordet.

För runt 500 år sen applåderade man saker när man starkt motsade sig dem. Det hade alltså inget med handklappning att göra, utan med den fördrivande attityd som hängde med grekiskans originaluttryck "att fördriva onda andar meddelst handklappning". Även släkt med "explodera", som också gör en massa ljud ifrån sig.

Hmja, vad göra med dagen... I eftermiddag är jag trippelbokad, tydligen. Skall både vara på "arbetsmingel" hos ett företag jag nog kan tänkas vilja jobba för, åka hem till föräldrarna och hämta husgeråd och vara på första och näst sista övningen av ett "te deum" av händel som jag glömt bort att jag skulle vara med och framföra.
Tror att "te deum" är lite utrotningshotat just nu. Tog iaf med noten hem, och skall titta lite på den.

I övrigt är det ju askonsdag, så jag skall nog ta och bege mig in till Hedendomen(Göteborgshumor ftw) och gå på askonsdagsmässa om jag orkar lyfta på ändan tills dess. Har ju till och med gratis västtrafikresor i två veckor, så jag behöver inte ens cykla. (Och det är en fördel endast för att det ser ut att vilja regna ute.)

Nä, kanske är det här en såndär dag som aldrig börjar. Eller så sover jag lite till om ett tag. Översta raden på min "lyckas vända livet"-kalender är nu ikryssad iaf. Gött, änna.




Inga kommentarer: